Društvo

Visoka priznanja za „Bečejprevoz“ su ocena kvaliteta na tržištu: Dragan Marjanović

Posted: 19. novembra 2017. u 14:55   /   by   /   comments (0)

Brojni parametri kojima se može oceniti uspešnost jednog privrednog subjekta daju i različite uglove sagledavanja rezultata poslovanja, ali priznanja koja se dobijaju unutar grupacije istih preduzeća, kao i ocena potrošača, korisnika proizvoda ili usluga, u stvari daju merodavnost svrsi i ciljevima poslovanja, odnosno: predstavljaju pravi odgovor na pitanje: zašto smo mi na tržištu?! „Bečejprevoz“ čiji ogranak, preduzeće „Užiceprevoz“ skoro dve godine radi u našem gradu sa odličnim ocenama od strane korisnika usluga, na 50. Sajmu turizma u Novom Sadu dobio je čak najviših priznanja i to: diplomu sa posebnim priznanjem Predsedniku Predsedniku Skupštine „Bečejprevoz“ doo Bečej Dušku Đuroviću za razvoj i inovacije u bezbednom prevozu putnika, potom četiri zlatne medalje za: autobusku stanicu u Bečeju, za visok kvalitet usluga u prevozu putnika, za turističku agenciju „Bečejprevoza“ i za vizuelni identitet „Bečejprevoza“. Gledajući strukturu nagrada, uočljivo je da je  u skoro svim segmentima ovo preduzeće nosilac najviše ocena kvaliteta: od pružanja usluga, preko bezbednosti u saobraćaju, turizma, pa do marketinškog identiteta, što svakako govori o celovitom  poslovnom prilazu u rukovođenju kojim se jednaka pažnja posvećuje svakom segmentu u kompleksu poslovanja ovog preduzeća. O nagradama koje je „Bečejprvoz“ dobio, kao i o mestu „Užiceprevoza“ u celokupnoj poslovnoj strukturi, razgovarali smo sa direktorom, Draganom Marjanovićem.

Najviše priznanje koje je uručeno gospodinu Dušku Đuroviću jeste za „razvoj i inovacije u bezbednom prevozu putnika“ , a to pretpostavljam podrazumeva i poštovanje nekih standarda, i korak iznad toga?

-Da, to je priznanje za poštovanje svih standarda iz oblasti bezbednosti u saobraćaju a u prilog tome govori i dobijanje sertifikata iz oblasti ISO 9001-2008  standardizacije kvaliteta, a to znači da se sledi jedna politika kvaliteta koja definiše poštovanje svih procedura i propisanih standarda iz ove oblasti. Tržište je to prepoznalo, a posledica toga jeste dobijanje ovih pet visokih priznanja na Novosadskom sajmu. Standarde koje „Bečejprevoz“ uspešno implementira propisuje Međunarodna agencija za bezbednost saobraćaja uz učešće našeg Ministarstva saobraćaja, a izdaje ga IAF, akdreditovana sertifikovana agencija- izjavio je Marjanović i dodao da „svako preduzeće koje drži do svog renomea i autoriteta u oblasti poslovanja u sektoru saobraćaja treba da se trudi da poboljšava svoje poslovanje, kvalitet usluga a kroz podizanje kvaliteta unutrašnje organizacione strukture, nivoa interne komunikacije i slično“.

-„Bečejprevoz“, s obzirom da nam je stalo do kvalitetnog održavanja nivoa usluga, bezbednosti u saobraćaju , odlučio se da svoje poslovanje, a kao preduslov toga, i organizaciju, unapredi shodno standradima iz oblasti u kojoj posluje. Zbog toga smo se i odlučili da pristupimo uvođenju i da implementiramo sve ove standarde, iako to nije zakonska obaveza- kaže Marjanović.

S obzirom da na tržištu saobraćajnih usluga aktivno deluje veliki broj privrednih subjekata od kojih sigurno jedan deo poseduje iste standarde, zanimalo nas je šta je to što je „Bečejprevoz“ izdvojilo u odnosu na konkurente, a na šta je direktor „Užiceprevoza“ dao odgovor:

Duško Đurović sa osvojenim priznanjem na „Loristu“

– Sigurno je da veliki deo preduzeća poseduje ove standrade, ali je verovatno je razlika u tome koliko se oni poštuju. Znači: nije svrha samo da se pristupi standardizaciji i da se dobije sertifikat, već je njegovo pravo značenje upravo u njegovom sprovođenju: da se poštuju procedure koje on propisuje, kao i da se istih pridržavaju svi zaposleni. To,u najkraćem znači: ako je neka procedura propisala određen sled postupaka u izvršenju radnih zadataka, onda se toga svi moraju pridržavati. Iz iskustva kažem da postoji dosta preduzeća koja su standard implementirali samo formalno, ali ga se ne pridržavaju doslovno, a imamo i slučaj da nakon nekog vremena, od uvođenje, poštovanje procedura počinje da jenjava. Kod nas to nije slučaj pa se disciplina i striktnost u poštovanju propisanog stadnardima konstatno održava. Pored toga, sve ono što nije obuhvaćeno standardima, a za čim postoji potreba radi unapređenja poslovanja, kod nas ulazi u redovne poslovne procese.

Standardizacija kao postupak promene i prilagođavanja sitema poslovanja pored koristi i dobiti,u toku implementacije podrazumeva i neke troškove, na koji privrednici često imaju primedbu u smislu dodatnih sredstava za investiranje. Veliki deo njih, posebno kada je u pitanju roba široke potrošnje ili usluge namenjene najširem sloju potrošača, ovaj trošak „prebaci“ na krajnjeg kupca podižući cene, što u slučaju „Bečejprevoza“ nije bio slučaj:

-Mi smo prepoznali benefite koje, između ostalih, donosi proces standardizacije kao novi i bolji način poslovanja. Znači: ako je sve precizno definisano i utvrđeno, i to napisano, istaknuto, ako su zaposleni upoznati sa procedurama, pravilima, i ako se sve to stvarno primenjuje, to sigurno znači da se radi i na smanjenju troškova poslovanja. Ne gubimo vreme, koje je jako bitno, novac na neke materijalne troškove koje smo imali ranije, dovođenjem unutrašnju organizacije i interne komunikacije na jako visok nivo, a što smo dobrim delom i uspeli, smanjuju se troškovi poslovanja. Ni u jednom razmišljanju  nije se pokazala logika prevaljivanja troškova uvođenja standarda na teret putnika. Naša ekonomska računica išla je u pravcu logike investiranja: da troškove uvođenja standarda kompenzujemo sa benefitima koje nam omogućava sadašnji sistem poslovanja sa implementiranim standardima. Skraćeni su, odnosno efikasniji proces komunikacije, način rešavanja nekih problema znatno je olakšan, a to nama donosi uštede kojima možemo da otplatimo početnu investiciju u postupku standardizacije.

Jedna od nagrada koje je na „Loristu“ dobio „Bečejprevoz“ tiče se i bezbednosti putnika u saobraćaju kada je u pitanju autobuska stanica u Bečeju, pa smo pitali šta to zapravo podrazumeva i kakva je razlika između bečejske u užičke autobuske stanice:

-Ta nagrada je dobijena za stanicu u Bečeju a govori o tome da je ta autobuska stanica izuzetno dobro uređena u smislu bezbednog prihvatanja, otpreme putnika, i prihvatanja i otpreme autobusa. Sveukupna organizacija je takva da putnik troši najmanje vremena za sve te aktivnosti, bezbedno koristi stanične usluge, na vreme i pravovremeno je obaveštavan o polascima, putnim pravcima, vremenima, i slično, a stanica kao stanica ispunjava sve propise po uredbama Ministarstva saobraćaja što podrazumeva prostor čekaonice, ulaska na perone, izlaska, toaleta,obaveštavanja, usluge šalterskih radnika. Ceo taj posao je takav da se trudimo da ga dovedemo do maksimalnog nivoa kvaliteta da, putnik bude kompletno zadovoljan pruženom uslugom. Stanica kod nas, u Užicu, u odosu na veliki broj autobuskih stanica u zemlji je u jako dobrom stanju. Već dve godine upravljamo ovom stanicom i nemamo nikakvih većih primedaba ni od strane putnika, ni od strane prevoznika. Zamerke koje dobijamo su generalne prirode i na njih ne možemo da utičemo, a to je visina cena autobuskog prevoza za prevoznike koji plaćaju peronizaciju. Sve ostalo je na jako visokom nivou s obzirom da smo ove dve godine dosta toga uradili, i uložili prilična sredstva u inoviranje stanice u Užicu. Napomenuću da smo uveli grejanje u čekaonicu i službene prostorije, video nadzor , novi sistem za prodaju karata na biletarnici, sistem čekiranja karata sa bar kodom na čijem se usavršavanju radi, ali i postoje planovi za nastavak ovog procesa usavršavanja sitema poslovanja na stanici na kojima radimo. U planu nam je, recimo, da uvedemo automate za prodaju karata koje bi smanjile i ovako jako retke gužve na šalteru. Sveukupan utisak o stanici je dobar, ali imamo i određene probleme nerešenih imovinskih odnosa na koje ne možemo da utičemo a radi se o privatnim lokalima koji su ovde, a kako je objekat pod zakupom nemamo odrešene ruke da nastavimo sa nekim inovacijama, pa sa i onim estetske prirode. Kako očekujemo punu primenu Zakona o upravljanju stanicama, sledi nam period kada ćemo svi zajedno, i Grad Užice kao vlasnik, i mi kao neko ko upravlja ovim objektom, morati da nastavimo da radimo na planiram inovacijama i unapređenju same stanice u Užicu- rekao je Marjanović.

Nezaobilazno, dotakli smo se teme prevoza u Užicu, na koju građani od dolaska „Bečejprevoza“, odnosno formiranja ogranka „Užiceprevoz“ , nemaju značajnijih primedbi:

-Dosta truda smo uložili da u prethodno periodu održimo nivo kvaliteta, što ni malo nije bilo lako s obzirom da smo prvo imali renoviranje Ložioničkog mosta, a na to se nadovezala izgradnja kružnog toka. Iako je bilo problema, gužvi i zastoja u funkcionisanju saobraćaja, uspeli smo da ipak organizujem bezbedan prevoz putnika bez nekih većih problema koji bi se odrazili na zadovoljstvo putnika, korisnika naših usluga. Iza nas je,na zadovoljstvo, jedan težak period kada smo imali povećanje troškova zbog gužvi i čekanja, angažovanja dodatnog broja vozača i voznog osoblja, uključivanja novih atobusa na polazne tačke dok su ostali u saobraćaju,  ali smo ga prevazišli bez većih posledica po ukupno poslovanje, i što je bitno: da naši krajnji korisnici budu zadovoljni što nama dalje znači lojalnost u partnersim odnosima sa potrošačima. Sa ove dve novine u saobraćajnicama koje su urađene, a koje donose dobrobit građanstvu, očekujemo samo da sada, kada se sve stabilizovalo, naša okrenutost ka unapređenju kvaliteta usluga ide dalje razvojnom putanjom- ocenio je direktor užičke podružnice „Bečejprevoza“ stanje u prevozu u gradu.

Iako ne kalendarski, zima je, bar što se tiče zakonodavca, nastupila za učesnike u saobraćaju, a očekujući i predstojeće zimske mesece sa nepovoljnim uslovima na putnim pravcima, „Bečejprvoz“ i „Užiceprevoz“ po Marjanovićem rečima dočekuju potpuno spremi:

-Sva vozila su pregledana, prioritetno nam je bilo da sva vozila imaju grejanje i to je već urađeno, spremni smo i što se tiče zimskih guma, antifriza, novih akumulatora i drugih, uobičajenih priprema vozila. Takođe, pripremaju se i službe koje rade pojačano u zimskom periodu: dežurstva za jutarnje paljenje autobusa u hladnom periodu da ne dođe do kašnjenja, recimo, potom ekipe koje rade na održavanju vozila i slično. Do sada je urađeno više od 90 posto priprema za zimski period, tako da sa sigurnošću mogu da kažem da u narednu zimu ulazimo apsolutno opremljeni i za najteži scenario što se vremskih uslova tiče.

M.Nikolić/ Foto: Bečejprevoz