Najava, Umetnost

„Univerzalni subjekt“ grupe Rizba u Gradskoj galeriji Užice: 18. oktobar

Posted: 17. oktobra 2016. u 00:25   /   by   /   comments (0)

U Gradskoj galeriji Užice u utorak 18. oktobra otvara se izložba umetničke grupe “Rizba” iz Trebinja pod nazivom “Univerzalni subjekt”.

Otvaranje je  zakazano za 19 časova, a izložba će biti postavljena u prizemlju užičke galerije.

O izložbi:

UNIVERZALNI SUBJEKT

„Kao što je subjekt umetnosti umetnik, koji projektuje svoje delo, univerzalni subjekt posredstvom individualnih poetika postaje kolektivni, interdijalektički i multipraktični. Kao mikrosocijalna neinstitucionalna zajednica posredstvom koje ostvarujemo zajednički umetnički program, vrednosti, način života, ideologiju ili metodologiju rada u umetnosti. Kao alternativni prostor istraživanja, krećemo od sopstvenih problematika koje uključuju angažovanost u društvenim, kulturnim, političkim uslovima, glorifikuju status umetnika kao medija koji prati i uvažava sveprisutne klime uticaja. Umetnički projekti, uspostavljanje kulturnih vrednosti i socijalni odnosi, postaju dominantna delatnost i odabir pri istraživanju.

Prevodeći subjektivnu inscenaciju u objektivni status dela i obratno, u mogućnosti smo da posmatramo univerzalni krug subjektivnosti. Dela koja projektuju značenje, odnosno krug značenja, prikazuju ontologijsku vezu među njima.
U delu ’’Delayed’’ Miloša Vučićevića umetnik vas poziva u atmosferu statičnog, ništavnog možda malo paradoksalnog koncepta. Poistovećujući prostor sa savremenim, realnim, utopijskim. Prostorna igra subjekta u prostoru deluje melanholično u želji da iščekivanjem utvrdi svoj pravi status kao bića u iščekivanju nečeg što treba da se desi, a ne dešava se.
Rad ’’Transformacija’’ Milice Lojović, prisutan je umetnikov autoportret kao i svačiji , menjan i deformisan, pod različitim pritiscima i različitim uticajima od strane društva. Od tako beznačajne organske materije kakva je žvaka, fotografijom želi uvećati njen izgled, postojanost, promenljivost oblika, slobodnu formu i dati joj drugo značenje. Njenu promenjivost i krhkost prevodi u drugi oblik, kroz fotografiju joj daje čvrstoću, stabilnost i skulpturalnost.
U radovima Mirjane Kodžo prisutnost čvrstog subjekta. Ustalasana energija crteža u želji da lične poetike artikuliše u psihološku igru subjekta i strukture. Njen dualitet između narativa u svesnom i nesvesnom, crtežu ili digitalnoj formi, govore dosta o unutrašnjim dijalozima koji kroz uticaj linije i podloge kojom linija cirkuliše, poprimaju odnose kakve ona želi nama da predstavi u realnosti. Posmatramo spontanost, ali kakvu, nametnutu ili slobodnu, duhovnu ili telesnu? Posmatramo jedinstvo doživljaja, trenutak iskrenosti koji ostaje urezan u formi crteža.
Biološki sat koji otkucava, njegova pojavnost u sadašnjem prošlom i budućem te uloga čoveka na zemlji i koje stvari ostavljamo da umiru pre nas samih. Da li je čovek samo žrtva, a da je zemlja samo što nas prekriva posle smrti kao čuvar našeg testamenta. Koje zapravo istine smemo otkriti a koje ostavljamo kao dokaz da je naše telo postojalo, sve su to pitanja koja pronalazimo u radu Nevene Kosović ’’Worm’’
Otisci, strukture, podloga, pečat. Odlike možemo reći šablonizma ali ne u onom trivijalnom smislu, mehaničko utiskivanje bez duhovnosti. Jer šta je šablonizam ako nije permanentna potreba za istinom, utiskivanje istovetnih struktura i traganje za pravim odnosima na podlozi. Umetnik pristupa prostoru i njegovom vremenu koje ono zahteva u pogledu iščekivanja prave reakcije prirodnosti tela da budu spontano okupljeni. Umetnik Radivoj Milić u radu “ Arheoloske iskopine“ traži svoj krajnji rezultat koji je vidljiv u skulpturalno upakovanim radovima koje ostaju kao pečat prošlosti i spomenik budućnosti.“

M.M. /izvor: Gradska galerija Užice; Rizba, Trebinje