Društvo

Srednješkolci na temu prava deteta mlađim kolegama

Posted: 26. aprila 2018. u 10:17   /   by   /   comments (0)

Užički centar za prava deteta realizuje projekat „Monitoring ostvarivanja prava deteta u procesu pridruživanja Srbije Evropskoj uniji“, a jedan od parnerskih organizacija na nivou Zlatiborskog okruga je i Forca iz Požege, gde su se 25. aprila održala radionica na kojoj su učenici srednjih škole iz Požege bili u ulozi „predavača“ mlađim generacijama.

-Tema je jako bitna za trenutno stanje u našem društvu, i mislim da jako važno razgovarati sa decom školskog uzrasta o onome što oni sami vide kao problem, kao predmet diskriminacije, pričati o tome da li su oni, ili neko iz njihove blizine izložen diskriminaciji, i slično. Sa aktivističke tačke gledišta, ako razmišljamo o tome da deca u ovom uzrastu steknu svest o tome da je jako bitno da se sami izbore za ostvarivanje svojih prava, ili da pomognu nekom drugom u tome, onda smo sigurni da će u zrelom životnom dobu biti odgovorni građani: odgovorni prema sebi, svom najbižem okruženju, ali i celom društvu, i svojoj državi-i stakao je vrednost projekta, ispred Force, Miroslav Tamburić.

Suština aktivnosti realizovane u prostorijama Force, odnosi se na susret dve generacije mladih: srednješkolaca iz Tehničke škole i Gimnazije „Sveti Sava“ koji su kroz razgovor i kreativnu prezentaciju na teme koje se tiču projekta, razmenili  iskustva i mišljenja.

Jelena Jovićević, turistički tehničar, IV godina, Tehnička škola Požega, od početka srednješkolskog „staža“ je član Tima za vršnjačko nasilje i učesnik je projekta, rekla je da se „u ovoj školi aktivno bave temom diskriminacije i vršnjačkog nasilja“,te da su sprovodili razne akcije na te, i slične teme:

-Jedna od najzanimljivijih akcija bila je „Skrivena kamera“ kada smo nekoliko učenika spremilo skeč, odnosno improvizovalo nasilje u javnom prostoru, a mi smo gledali i beležili zapažanja prolaznika. Takođe smo radili dosta foruma, prezentacija koji su radili učenici u školi na temu nasilja.

Jelena je rekla „ da je bilo ili otkriveno dosta problema na temu vršnjačkog nasilja, ali se dosta toga i rešilo“.

Luka Smiljanić iz iste škole rekao je da je za potrebe ovog susreta sa mlađim generacijama, urađeno 4 panoa na kojima su na različit način predstavljene teme nasilja, diskiminacije, siromaštva, kako u školi, tako i na ulici. „Svaki od panoa je je osmišljen na kreativan način, da bi se objasnilo šta je, recimo, nasilje i kako se boriti protiv njega“- rekao je Luka i dodao da se u školi, dosta govori o Poglavlju 23 iz sporazuma o pridruživanju Srbije Evropskoj Uniji, i da se velika pažnja pridaje razumevanju prava deteta.

Luka je , takođe izjavio da se u Tehničkoj školi aktivno bave humanitarnim radom i pomažu materijalno ugrožene:

-Organizujemo različite akcije humanitarnog karaktera, a naročito su popularni turniri, upravo zbog toga što se za učešće prijavljuju i đaci koji se ne bave ovom temom aktivno, ali se bave sportom i to je jako dobar primer kako uključiti što više učenika.

Članovi Tima za sprečavanje vršnjačkog nasilja u požeškoj Gimnaziji „Sveti Sava“ tvrde da „kod njih nije prisutno nasilje, i da su se orijentisali na edukativni proces, odnosno prezentaciju pravnih normi ostatku učeničke populacije“.

-Mnogo toga iz zakona i Poglavlja 23 , a tiče se prava deteta, nije poznato učenicima, tako da smo se u aktivostima uglavnom orijenitsali u tom pravcu. Na ovaj susret sa mlađim učenicima, kao tim, došli smo da prezentujemo pojmove nasilja, diskriminacije i siromaštva- rekli su iz tima Gimnazije, istakavši da su njihova zapažanja „da kod mlađe dece postoji veliki broj različitih oblika nasilja, a da oni uopšte ne znaju šta znači taj pojam. Potrudićemo se da na, način koji je njima razumljiv i zanimljiv prezentujemo ove pojmove“.

Profesor srpskog jezika u OŠ „Petar Leković“, Dušica Dodić, opisala je proces realizacije ovog projekta čiji je završni deo bio susret srednješkolaca i osnovaca na „osetljive teme“ koje proizilaze iz Poglavlja 23:

-U Užičkom centru za prava deteta najpre je održan monitoring o ostvarivanju prava deteta i tu smo imali prilike da se upoznamo sa 12 različitih vrsta diskriminacije, a zatim smo, Dragana Radojević i Force, i ja, kao razredni starešina učenika VI, različitim aktivnostima u prostorijama Force radili na temama borbe protiv siromaštva, diskriminacije, nasilja, potom teme „Različiti, jednako važni“, „Neću svašta da šerujem“ koja se tiče bezbednosti učenika na društvenim mrežama. Učenici VI razreda su aktivno učestvovali, na svakoj od aktivnosti izrađivani su panoi, pisane poruke, i ujedno otvoreno pričali o svojim ličnim iskustvima, i došli do zaključka da je „diskiminacija-nejednak tretman zasnovan na ličnim svojstvima“, i naravno zaključili: da treba odbaciti, ili se boriti protiv svakog nasilja i svake diskriminacije“.

O efektima ovih radionica, Dodićeva je rekla da je njen zaključak „da su doprineli stvaranju dosta dobre klime za dalji rad, i uopšte: odnosa prema problemima kojima su učenici okruženi“.

M.Nikolić