Vesti

Sportski izazovi : BMX

Posted: 23. jula 2017. u 02:58   /   by   /   comments (1)

Bicikl je nastao  u Evropi u 19. veku i otkriće bicikla nije vezano za određenu godinu ili konkretnog izumitelja. Kroz istoriju je bilo više primera vozila pokretanih ljudskom snagom a osoba koja se pominje kao prvi vozač bicikla je nemački baron Carl von Drais. On je 1817. godine vozio svojevrsni bicikl na guranje. Starlijev model bicikla iz 1885. godine se najčešće smatra prvim modernim biciklom. Dalje poboljšanje su bile pnemuatske gume, koje je 1888. godine uveo Škot Džon Danlop. Od tada se osnovni koncept bicikla nije bitno menjao, osim što su današnji bicikli daleko lakši i sigurniji za upravljanje i  imaju različite varijacije u samom dizajnu i izradi, u zavisnosti od primene i terena na kome se vožnja odvija.

Terenski bicikl BMX , Bicycle Moto-cross (X)), je prilagođen za trke , razne trikove i akrobacije. Nastao je 60-ih godina u Kaliforniji po ugledu na kroserice, terenske motocikle za popularne kružne, tačnije moto-kros trke .Neki tvrde da pravo poreklo BMX-a vodi  iz Holandije, gde se motokros održavao još  50-ih godina, jer su, dok su odrasli vozi motore na stazama, deca vozila bicikle iza njih.

Sa razvojem i popularizacijom BMX-a, rođen je i novi sport koji za ekstremne oblike, pored vožnje na poligonima, uključuje vožnju po ulicama i po zemljanim stazama.  Disciplina  flat,  vožnja po ravnom, nije ekstremna, ali ima dozu izazova i vozi se na olimpijskim igrama.

Razne su varijante ekstremnog biciklizma – može se voziti jednom rukom, bez ruku, bez ruku uzbrdo…. Može da se stoji u mestu, balansira tako da se ne dodirne nogom tlo, a postoje i „trke puževa“, u kojima je pobednik onaj ko je najsporiji.  Kod ekstremnog biciklizma važni su efekti – u prostoru izvesti figuru koja ima određenu težinu.

Slobodni stil u BMX-u je počeo 70-ih u skejt parkovima u San Dijegu. Davne 1976. godine, Bob Haro John Swanguen je, vozeći se u skejtparku, izvodio trikove i akrobacije. Ubrzo nakon toga,  Haro je upoznao R.L Ozborna, što je dovelo do formiranja prvog BMX tima u vožnji slobodnim stilom 1979. godine. Tim je kreiran kada su Ozborn i Haro  pozvani da demonstriraju BMX vožnju na motokros trci, što je i dovelo do ideje o osnivanju.

Kulturološki napredak i promene, doveli su do razvoja raznih vrsta disciplina koje su sadržane u slobodnom stilu :street, park, dirt ili flat. U flat disciplini BMX  se vozi na ravnoj površini, bez rampe, street BMX vožnja uključuje stepenice, ispuste i druge „prepreke „urbanog okruženja, park vožnja se odvija u skejt parkovima i drugim namenski izgrađenim prostorima, a za dirt vožnju su rezervisane zemljane staze. Discipline street, dirt i park spadaju u ekstremni biciklizam. Najpopularnija disciplina je street, gotovo sva takmičenja se odrzavaju  u parku, ali sa elementima za street i park voznje.

BMX  dizajn bicikla  je uglavnom nastao pod pretpostavkom da je brži, manji i lakši od za vožnju po zemlji od motocikla i trkačkih bicikli. Porast interesovanja i popularizacija koju je doneo uticaj vozača koji su uspešno izvodili atraktivne trikove i akrobacije, pokazao je da vožnja BMX-a nije samo hobi i zabava, već i ozbiljan sport, koji pored rizika zahteva i veliku originalnost, posvećenost, snalažljivost i veštinu.

Međunarodni olimpijski komitet je, 2003 godine, odlučio da BMX flat vožnju uvrsti u olimpijske sportove. BMX vozači su prvi put nastupili 2008. godine na  Letnjim olimpijskim igrama u Pekingu.

Mirjana Milićević