Umetnost

Kako su se dvoje Kineza oduševili užičkim specijalitetima

Posted: 9. aprila 2018. u 13:49   /   by   /   comments (0)

Kako su se dvoje kineskih turista oduševili užičkom lepinjom sa sve i istorijskim spomenicima u  Užicu zahvalјujući jednom Beograđaninu. Kineske turiste „dovela“ u Srbiju stara zlatiborska brvnara u Mokroj Gori, ali su neplanirano nekoliko sati uživali u Užicu.

Bojan Savić, akademski slikar iz Beograda, pomogao Kinezu Džek Čenu da pronađe telefon sa kineskom karticom koji je zaboravio u autobusu.

Autor: Svetislav Tijanić

„OVO JE NEŠTO NAJUKUSNIJE ŠTO SAM JEO

Bojan Savić sa turistima iz Kine

Iako to nisu imali u svom programu, jer su iz Kine direktno krenuli u Mokru Goru, gde su još iz Pekinga rezervisali prenoćište, dvoje kineskih turista Džek Čen (Jack Chan) i Deni Gao (Deny Gao) su se u Veliku subotu, na Blagovesti, neplanirano nekoliko sati zadržali u Užicu, gde su, zahvalјujući jednom Beograđaninu, prosto uživali. Posetili su HE pod gradom i stari grad, i čak probali lepinju sa sve. Oduševlјeni onim što su doživeli nakon dolaska u Užice, odmah su, iz restorana „Tabana“ gde su pojeli lepinju sa sve, pa zatim sa Trga partizana u Užicu i iz crkve Svetog Đorđa, a onda i od Hidrocentrale  koja je počela da proizvodi Teslinu naizmeničnu struju još 1900. godine, i sa starog grada, srednjovekovne tvrđave podignute u drugoj polovini 14. veka kao sedište vlastelinske dinastije Vojinović – poslali svojim poznanicima i prijatelјima u Kini na desetine fotografija.

Sve se, dan uoči Vaskrsa, dogodilo iznenada. Bojan Savić, akademski slikar iz Beograda, koji je s porodicom boravio u Užicu, našao se na Autobuskoj stanici u nameri da rezerviše karte za ponedelјak, za povratak u Beograd. Istovremeno, dvoje kineskih turista autobusom su iz Beograda stigli do Užica,  planirajući da nastave dalјe, do Mokre Gore. S obzirom da, pogotovo praznikom, u tom pravcu popodne ima malo autobusa, i svestan da će se dvoje Kineza teško sporazumeti sa građanima koji kupuju karte, on im se obratio.

– Bilo mi je jasno da će se teško snaći, jer lјudi oko njih ne govore engleski, i pitao sam, – priča Bojan Savić, – da li mogu da im pomognem. To ih je obradovalo, i pokazali su mi prospekt Srbije na kineskom, i krajnje odredište gde treba da stignu. Ali, dok smo razgovarali Čen je primetio da mu nema telefona sa kineskom karticom s koga može da kontaktira sa svojom zemlјom. S razlogom se zabrinuo zbog toga, uveren da je telefon zaboravio u autobusu kojim su doputovali u Užice, i koji je zatim produžio za Prijepolјe. „Ne brinite, rekao sam, naći ćemo vozačev telefon i rešićemo problem“.

Bojan je veoma brzo našao telefon vozača autobusa koji je već stigao na Zlatibor, i s njim uspostavio vezu, što je Čenu povratilo raspoloženje. Nјegov telefon je pronađen, a vozač je obećao da će ga lično doneti u Uice pošto vraća iz Prijepolјa istu liniju prema Beogradu. Ali, tek nakon četiri sata!

Poneli najlepse utiske iz Uzica. Cen i Gao na starom gradu

– Da, trebalo je tako dugo čekati autobus, pa sam predložio Kinezima da se prošetamo Užicem. Usput sam ih odveo na komplet lepinju, da probaju taj jedinstveni užički specijalitet. I možete da zamislite da mi je Džek Čen, koji je vlasnik lanca restorana u Kini, rekao da je lepinja sa sve nešto najukusnije što je jeo u poslednje vreme. Zatim smo posetili istorijske znamenitosti Užica, hidrocentralu na Đetinji i stari grad. Bili su oduševlјeni onim što su videli i čuli. Naravno, ja sam sve vreme bio u ulozi vodiča. Posetili smo i užički gradski trg i crkvu Svetog Đorđa, sve što im, naravno, nije bilo u programu, pošto su Džek i njegova saputnica Deni Gao, – objašnjava Bojan Savić, – planirali da, bez usputnog zadržavanja dođu u Mokru Goru, na „Šargansku osmicu“, koju su pronašli u prospektu. Gao je videla fotografiju za njih neobične drvene zlatiborske kuće, i to je bio dovolјan razlog da krenu na daleki put. Od stvari su nosili samo jedan mali ranac, ali su zato u rukama držali skupocene foto-aparate sa teleobjektivima. Već tokom boravka u Užicu napravili su par stotina snimaka, šalјući ih odmah prijatelјima u Kini i širom sveta. S obzirom da će obići čitavu zapadnu Srbiju, mogu da zamislim koliko će fotografija napraviti.

U „pružanje pomoći“ kineskim turistima uklјučio se i trinaestogodišnji Pavle Savić, učenik šestog razreda Osnovne škole „Isidora Sekulić“ iz Beograda. Oni su se tokom skoro četvoročasovnog druženja u Užicu uzajamno fotografisali, i razgovarali na engleskom jeziku. Sutradan na Vaskrs, već su razmenili snimke koje su napravili u Užicu. Pavle i njegova mlađa sestra Milena, na njenu molbu, dobili su na poklon kineske papirne novčanice, juane, koje će ostaviti za uspomenu na ovaj iznenadni susret sa lјudima žute rase.

Selfi: troje Savić i novi kineski prijatelji

– Zaista, divno smo proveli ta četiri sata čekajući autobus i telefon iz Prijepolјa. Kazao sam da mi se obavezno jave ako im nešto zatreba. Dobro poznajem užički kraj jer sam srećno oženjen Užičankom, i rado ću im pomoći. Obradovali su se i saznanju da su za ovaj neobični susret zainteresovani i novinari. Mislim da sam dobro uradio. Dvoje Kineza su oduševlјeni onim što su ovde videli i doživeli, i oduševlјeni su lјudima koje su sretali. A to znači da će i svojim prijatelјima, kada se vrate u Kinu, preporučiti da dođu baš u zapadnu Srbiju i dožive sve lepote i znamenitosti ovog kraja, – kaže na kraju Bojan Savić.

Sve ovo, da ponovo naglasimo, dešavalo se u Veliku subotu. Toplo ispraćeni od beogradske porodice Savić na put po ѕapadnoj Srbiji, Džek Čen i Deni Gao su se iz Užica u Mokru Goru odvezli taksijem. Pavlu Saviću su već u rano jutro, na Vaskrs, poslali tuce fotografija, a veoma ih je obradovalo saznanje da će se njihova priča pojaviti u medijima. Svakako da će dvoje Kineza i sa „Šarganske osmice“ i iz Drvengrada, pa i čitave zapadne Srbije ako je budu obilazili, poneti  najlepše uspomene.