Umetnost

„Presek stanja“: izložba fotografija u Gradskoj galeriji Požega

Posted: 13. juna 2017. u 13:37   /   by   /   comments (0)

Izložba fotografija  Kolektiva Belgrade Raw u Gradskoj galeriji Požega otvorena je 12. juna, a i sam  naziv izložbe , „Presek stanja“, slučajno je i  u nekom simboličnom smislu uobičajenom za  periodično „svođenje stanja“, označio je tačno polovinu godišnjeg izlagačkog programa požeške galerije.

Predstavljajući izlagača, Kolektiv Belgrade Raw, urednik likovnog programa , Slađana Petrović Varagić rekla je da je požeška galerija ove godine i partner na jednom od njihovih projekata „Serbia Raw“ čija realizacija pretpostavlja radionice sa mladima u četiri grada u Srbiji. Radionica pod nazivom „Požega iza šminke“ održana je tokom vikenda 10. i 11. juna, a polaznici su, na kraju, uzeli učešće i u postavljanju izložbe u galeriji. Govoreći  o istorijatu Kolektiva Belgrade Raw, Slađana je istakla da su „osnovani 2009.godine, od strane pet članova, te se tokom rada priključilo još šest članova“.

-Ljudi okupljeni oko ovog Kolektiva opredelili su se da neguju fotografiju kao medij umetničkog izražavanja putem koga iznose i izražavaju svoje stavove po pitanju različitih socijalnih, društvenih, političkih tema, vezano za svoj grad, svoju zajednicu u kojoj žive. Kolektiv  ima vrlo bogatu kolekciju fotografija, koje se redovno dodaju i ažuriraju na njihovom sajtu, koji nije samo produkcija ovog kolektiva , već i živi arhiv fotografija grada Beograda. Ovaj foto kolektiv je postao vrlo relevantna pojava  i fenomen na sceni savremene vizuelne umetnosti u Srbiji koji vrlo doprinosi poziciji fotografskog medija koji decenijama unazad nije tretiran ravnopravno kao svi ostali umetnički mediji- rekla je Petrović Varagić.

„Presek stanja“ predstavlja izbor iz kolekcije fotografija koje je tokom prethodnog perioda nastao u produkciji kolektiva Belgrade Raw, a „ovde, u nekom smislu „podvlače crtu““, i bave se fotografijom u smislu njene produkcije i kvaliteta, a svakoj fotografiji prilaze ponaosob kao umetničkom mediju. Ovde imamo priliku da sagledamo sve te raznolike pristupe , kako u samom nastanku, tako i u njenoj prezentaciji“- predstavila je, u najužem, izložbu urednik likovnog programa požeške galerije.

Jelena Mijić, ispred Kolektiva Belgrade Raw , rekla je da je suština njihovog rada zbir angažovanja na stvaranju kolekcije fotografija , pri čemu „poenta nije samo u nekakvom beleženju , već i promišljanju materijala koji nastaje, i formiranju jednog arhiva iz svakodnevnog života Beograda. To je nešto čime se Kolektiv bavi, ali , onda i kroz ove radionice koje smo pokrenuli pre četiri godine, i sa kojima smo obišli već devet gradova u Srbiji, i još četiri grada koji su u planu ove godine, nastojimo da tu praksu proširimo na čitavu zemlju i da napravimo mini arhiv svakodnevnice koji pokriva čitavu zemlju i koji bi možda mogao i da predstvlja nekakvu uporedbu života u različitim gradovima, različitim sredinama.

-Kada pravimo ove radionice, uglavom napravimo poziv u kom bude dosta nejasno šta će se raditi na radionici zato što nam je ideja da radimo sa onim materijalom koji učesnici prave sami za sebe. Znači: ne pravimo radionice na kojima učimo učesnike kako da fotografišu, ili kako mi to radimo, niti izlazimo sa njima na teren, već radimo sa onim materijalom koji već postoji, koji su oni napravili samo za sebe, zato što smatramo da je on iskreniji. Tu je i naša znatiželja da vidimo šta sve postoji, i šta sve ljudi beleže, a onda u svakom gradu napravimo , kako smo ga mi nazvali „složaj“, odnosno, odabir fotografija koji će na neki način da predstavlja taj grad, a oko kog se svi učesnici slažu. Znači: pokušavamo da prikažemo atmosferu i način života jednog grada, viđen očima njegovih stanovinika- pojasnila je Jelena suštinu angažovanja Kolektiva u domenu radionica u gradovima Srbije.

Ističući da je „fotografija danas postala ne samo sredstvo umetničkog izražavanaja već  i sredstvo komunikacije“ i da „danas gotovo svako snima fotografiju“,  Jelena je rekla da Kolektiv smatra da i „te fotografije koje su snimljene bez pretenzija da budu umetnički rad zaslužuju pažnju, kao i da sa njima treba raditi , ako ništa ono konstektualizovati, proučiti , ili videti da li tako nešto ima smisla ili ne. Ovakvim pristupom bavimo se time i što fotografija danas nešto menja , čak i svoj status u odnosu na, recimo, pre deset godina. Ljudi danas koriste fotografiju čak i umesto reči: dopisuju se fotografijama, a nama je taj fenomen više nego zanimljiv, i želja nam je da taj fenomen dalje promislimo.

-Kolektiv je nastao 2009. godine i na početku nije imao pretenziju da bude umetnički  kolektiv, i nismo sebe doživljavali kao aktere na umetničkoj sceni , i to je došlo nekako naknadno, pošto smo doživeli da nas je prepoznala stručna javnost , odnosno različiti kustosi. Od kustosa nezavisne asocijacije Remot Miroslava Karića dobili smo poziv za učešće u jednoj manifestaciji u Rezinborgu u Nemačkoj gde smo bili deo celina kojom se predstavljala mlađa umetnička scena Srbije , i to je zapravo bio naš prvi nastup kao umetničkog kolektiva- rekla je nešto o istorijatu Kolektiva , Jelena Mijić, ističući da se „Kolektiv okupio sa idejom da ponudi neku drugačiju sliku grada u kome živi“:

-Članovi Kolektiva su u početku bili aktivni na različitim internet platformama i prepoznali su se kroz radove u kojima ima nešto slično , a čega nema dovoljno, tako da je to ono što je iniciralo naš prvi kontakt. Ideja je bila da se izbegne stereotipno predstavljanje Beograda , a ogledala se u činjenici da je pre osam godina Beograd prikazivan samo na jedan od dva, do krajnosti doterana, načina: ili kao turističku atrakciju, jedan vrlo evropejski grad, sa  divnim prizorima, šarenim svetlima, zalascima sunca, ili kao na način da su Srbija i Beograd bili nešto vrlo egzotično, ruralno, nešto što se vrlo razlikuje od „ostatka sveta“ a što smo mi smatrali da , u stvari nije tačno. Mi smo želeli da na jednom mestu prikazujemo ono što je za nas Beograd, onako kako ga mi doživljamo, i tako je i nastao sajt, iz koga su se kasnije razvile ove druge kolektivne aktivnosti: izlagačka, kustoska , edukativna , ali i drugi različiti projekti koje radimo kao kolektiv.

Ono što je karakteristično za Kolektiv Belgrade Raw jeste da se ne potpisuju kao autori, već samo kao „Belgade Raw“, iz razloga, kako je rekla Jelena, da „smatramo da autorstvo nije bitno, već smatramo da ćemo mnogo bolje preneti ideju  ako smo samo kolektiv , a ne pojedinci“. Iako se na sajtu može saznati čija je koja fotografija, samo stavljanje identiteta pojedinca u drugi plan ističe fotografiju, odnosno delo kao nosioca umetničkog rada, a ne njegovog stvaraoca.

Kolektiv Belgrade Raw čini 11 članova: Darko StanimirovićNemanja KneževićLuka Knežević-StrikaMilovan MilenkovićAndrej FilevAleksandra Perović MihajlovićMane RadmanovićDušan RajićJelena MijićSaša Trifunović i Dejan Golić.

Izložba „Presek stanja“ u Gradskoj galeriji Požega biće otvorena do 8. jula.

M. Nikolić