Umetnost, Vesti

Premijera Vićentijevićevih „Nečistih sila“ u Narodnom pozorištu Užice: 12. maj

Posted: 12. maja 2016. u 01:04   /   by   /   comments (0)

 U belom plaštu, krvavog naličja, šepavim korakom konjanika, rano izjutra četrnestog dana prolećnog meseca nisana, u pokrivenu kolonadu između dva krila dvorca Iroda Velikog izašao je prokurator Judeje Pontije Pilat

“Drama „Nečiste sile“ bavi se poslednjim periodom života i stvaralašta Mihaila Afanasjeviča Bulgakova i njegovim sukoboma sa vladajućim strukturama. Koristeći se tačnim istoriskim činjenicama, na sceni ćemo imati priliku da zavirimo u život pisca, okolnosti u kojima je stvarao, kao i da budemo svedoci prepreka, koje su ga skupo koštale. Na sceni će se Bulgakov ovoga puta pojaviti, kao istorijska ličnost, koja predstavlja simbol borbe za slobodu mišljenja, a samim tim će postati tragični junak i dramski lik, jer kada se ukrste umetnikov osećaj istine i politički ciljevi vlasti neizostavno nastaje polje sukoba”- izvod je iz Reči reditelja Bogdana Jankovića  povodom komada “Nečiste sile”  koji će se na sceni Narodnog pozorišta Užice premijerno izvesti 12. maja.

“Nečiste sile” su druga predstava, pored “Hromih ideala”, kojom će se užičko pozorište predstaviti na predstojećem Sterijinom pozorju, 2 juna,  na Sceni “Pera Dobrinović” .

Tekst “Nečiste sile” delo je autora Ljubiše Vićentijevića i  nagrađen je Sterijinom nagradom za najbolji dramski tekst 2013.

Iskoristivši kao motiv život Mihajla Afanasijeviča Bulgakova, pored biografskih podataka, Vićentijević na vrlo promišljen način govori o aktuelnom trenutku, ponavljajući večitu temu o životu umetnika, njegovoj posvećenosti i spremnosti na prilagodljivost autoritativnom sistemu.

Mi obično mislimo da zlo dolazi sa vrha vlasti, a meni se čini da su najgori oni oko vlasti, zlo uvek dolazi od sitneži, sitnež je ta koja urušava svaku veliku ideju, ona zatruje sredinu kukavičlukom i servilnošću

13147479_1324416847572598_5334835523487723868_oPitanja slobode mišljenja, slobode javog govora, cenzure, poltronstva i/ ili prinudnog ropstva intelektualca trenutno vladajućem političkom sistemu i društvenom uređenju jesu deo teme  “Nečistih sila” u kojima se prepliću sa unutrašnjim sukobom samog stvaraoca, duhu  uvek potčinjenom  hamletovskom dilemom, ponovljivom u svakom dobu u novom ruhu:

Okovali su me tim stalnim pritajenim strahom kojeg ne mogu da se oslobodim, i kao svaki progonjeni čovek, dobio sam izoštreno oko koje grozničavo pronalazi progonitelje u svakom – ceo mi je svet okružen progoniteljima, panično lovim svačiju misao, aluziju, želju – svaki nepoznati čovek za mene je neprijatelj, poznanik sumnjiv, prijatelji nepouzdani… moja sleđena, ustrašena misao sve okiva gušećim nepoverenjem koje se ne da izdržati… Ja sam zarobljenik…

…u umetnosti ne može biti popuštanja… umetnost nije ni trgovina ni diplomatija, a najmanje politika i tužno je što mnogi ne razumeju šta je to umetnička istina.

Vahidin Prelić u ulozi Bulgakova, Tanja Jovanović kao Jelena Sergejevna, Nemanja Hadži Jovanović u liku Vikentija Vikentijeviča, zajedno sa Igorom Borojevićem koji igra Islednika, Vladimirom Kurčubićem u liku Mlječnika, potpomognuti Tijanom Karajičić u tri uloge ( Kelner, Krupije, Antikvar) i Slobodanom Ljubičićem koji je pozajmio glas Tursanovi, Staljinovom sekretaru deo su ansambla užičkog pozorišta angažovanom za ovu predstavu.

Scenografiju i kostime radila je Tamara Bušković, dok je Miroljub Ranđelović Rasinski komponovao muziku za “Nečiste sile“. Scenski pokret sa užičkim glumcima radio je Ivica Klemenc a dizajn svetla Rade Stamenković.

M.Nikolić