Muzika, Vesti

Kontrabas i za najnežnije melodije: Aleksandar Miljković

Posted: 21. februara 2016. u 03:05   /   by   /   comments (0)

Za ljubitelje klasične muzike u Užicu, koje ne obiluje koncertima sa ovakvim sadržajima, subota 20. februar,  bila je jedno sjajno osveženje  u vidu Master Class-a  profesora Aleksandra Miljkovića koji  je svoje bogato znanje i iskustvo u oblasti kontrabasa preneo poklonicima klasike. Isti dan, u večernjem terminu Gkc je svoj program obogatio i koncertom maestro Miljkovića uz klavirsku pratnju  Dušana Stojanovića.

Namera organizatora, da “ prošire krug publike, objedinjujući na jedno mesto različite ukuse”, kako se na početku koncerta izrazio Miloš Milojevića u ime Gkc-a,  u potupnosti je uspela, budući da je jedan deo ljubitelja klasične muzike došao i iz Požege. U intimnoj , klupskoj atmosferi s prepoznatljvom rasvetom Gkc, muzika koju je odabrao maestro Miljković stopila se s željama slušalaca, po reakciji publike reklo bi se i -prevazilazeći očekivano. Budući da, kako je kasnije u razgovoru istakao Miljković, “kontrabas nije toliko popularan, jer nije klasičan solo instrument”,  izbor kompozicija i način interpetacije pokazali su da bas i te kako može da podvuče, isto kao i da izazove, najrazličitije emocije: i radost i stepnju, iščekivanje, nežnost ali i odlučnost i autoritativnost. U zavisnosti od komada, uz izuzetnu klavirsku  pratnju Dušana Stojanovića , korepetitora na Akademiji lepih umetnosti na kojoj je maestro Miljković predavač, ispod gudala ovog, građom  nezgrapnog instrumenta, prozilazilazili su, naglašeno i izdvojeno, i najmekši tonovi koji su obično diskretni čak i za najpažljivije slušaoce , stapajući se  u celinu u orkestarskim kompozicijama. U ovom slučaju, kad je instrument izdvojen, pokazalo se da bas, u rukama virtouza, ume da bude instrument i te kako bogat i izrazom i koloritom.022

Na programu  kojim je Aleksandar Miljković  predstavio bogatstvo svog umeća i čarobne moći kontrabasa bile su kompozicije jednako prihvatljive i vrsnim poznavaocima ali i običnim ljubiteljima muzike: Enkleova „Sonata „, prvi stav, Gardelova “Por una cabeza”, Dimitreskuov “Seoski ples” , Novoselov “ Kaprico broj 5” , “Koncert” prvi i drugi stav, Sergeja Kusevickog . Program su upotpunile i autorske kompozicije samog izvođača i to tri kompozicije iz njegove “Zbirke komada za kontrabas”, knjige koja služi kao udžbenik za nastavu iz kontrabasa u nižim, srednjim muzičkim školama i početnim studijama na muzičkim akademijama, ali i aranžmani za kontrabas na teme naše izvorne muzike koji su označeni kao “Splet”. Koncert je završen, uvek popularnom i publici omiljenom, muzikom iz Pik Pantera.

Aleksandar Miljković predaje kontrabas na akademiji Lepih Umetnosti u Beogradu, muzičkoj školi Stanković u Beogradu i na Internacionalnoj Muzičkoj Akademiji na Braču gde drži nastavu u Letnjoj školi zadnje tri godine.

Diplomirao je kontrabas u Beogradu kao i na švedskoj Kraljevskoj akademiji u Stokholmu, a magistrirao u Španiji na Konzervatorijumu u Salamanki. Zavrsio je i umetničku školu u Mičigenu.

060Na svim školovanjima je imao pune stipendije što je još jedno od priznanja za telenat i rad. Dobitnik je mnogih nagrada a njegova dosadašnja karijera ispisana je brojnim  koncertima u Srbiji, Hrvatskoj, Americi, Švedskoj i Španiji. Kao pokrovitelj njegovog koncerta u Beču potpisalo se Ministarstvo kulture Republike Srbije.

Miljkovićeva knjiga “Zbirka komada za kontrabas” prodata je u više zemalja sveta i predstavlja izuzetan uspeh ne samo za autora već i za srpsku muzičku scenu koja se na ovakav način promoviše van granica naše zemlje.

Budući da najviše svog vremena posvećuje pedagogiji pitali smo kakva je zaiteresovanost dece za učenje  kontrabasa, na šta je maestro odgovorio:

-Mislim da je sve veća i veća, naravno da nije kao violina ili klavir, ali mnogo veća nego što je bila ranije. U muzičkoj školi najčešće se  za kontrabas opredeljuju nešto kasnije nego u odnosu na ostale instrumente,  sa 11-12 godina. Zbog fizičke konstrukcije veliki je problem ako bi neko sa 7-8 godina počinjao da svira bas.

Kad završe akademiju, kontrabas, kakav je njihov izbor?

-Ili orkestri, kamerni ili džez ansambli, ili pedagogija. Broj mesta na koje možete da konkurišete,  i računate uopšte, ograničen je, na žalost. Od skora postoji  i Džez akademija tako da postoji i ta opcija, mada mladi džez muzičari najčešće odlaze u Grac.

Što se tiče muzike za kontrabas, koliko je širok dijapazon komozicija koje su specijalno pisane za bas?

-Ima dosta dela, ali se često koriste transkripcije i obrade dela  razičitih kompozitora koja su pisana za druge instrumente. To „prevođenje “ iz muzike pisane za druge instrumente u muziku za kontrabas može biti jako zanimljivo, na kraju i- jako lepo. Kontrabas nije solistički instrument, pretežno  je za orkestar, pop sastave, džez ansamble i slično pa tako i muzika koju sviramo jeste uglavnom deo neke celine..

Muzika koju Vi svirate.., šta preferirate?

-Najčešće virtuozne komade, a mislim da i publika to najviše voli.

A za Vašu dušu?

-Za moju dušu-najčešće  rok.

M. Nikolić