Umetnost

Kad se pomešaju pozorište i život

Posted: 9. novembra 2018. u 17:11   /   by   /   comments (0)

Predstava JDP  „Zašto je poludeo gospodin R?“ na užičkom festivalu

Glumci JDP igrali su sinoć, na 23.Jugoslovenskom pozorišnom festivalu „Bez prevoda“, nesvakidašnji i uzbudljivi komad „Zašto je poludeo gospodin R?“, koji je reditelj iz Hrvatske Bobo Jelčić postavio na osnovu filmskog dela Rajnera Vernera Fasbindera snimljenog1970. godine. Publika je predstavu ocenila sa 4,13.

Moderna pozorišna priča sa mnoštvom asocijacija i kontrapunktova, u čijem su nastanku aktivno učestvovali gumci, istražuje sadašnji trenutak neoliberalnog kapitalizma koji melje čoveka, nameće mu sve oblike kompetitivnosti, uskraćuje identitet, humanost i suštinsku komunikaciju.

Na sceni, na kojoj se prepliću teatar, fikcija i život , u čijoj pozadini su asocijacije i na bivšu Jugoslaviju, smešteni su porodični građanski dom, kompanijski biro, pa i pozorište. Glumci i radnici u pozorištu se neurotično smenjuju na sceni, ne govore ili, poput robota, izgovaraju višeminutne monologe, koje niko ne čuje. Očaj glavnog lika – običnog čoveka od koga svi nešto očekuju, ne dopire ni do publike i on, u trenu duševnog rastrojstva, ubija svoju suprugu, svoje dete i komšinicu. Time konačno dobija identitet jer su mediji, u crnoj hronici, preneli kratku vest o tom zločinu i objavili njegovo puno ime i prezime.

Navodeći da mu je „bilo zanimljivo da pod stare dane u pozorištu proba nešto novo“, Branko Cvejić je kazao da je, kao direktor JDP, 12 godina pokušavao uspostavi saradnju sa Jelčićem.

„ Postali smo prijatelji tako što smo se stalno dogovarali šta ćemo da radimo i nikako se nismo dogovorili, ali to je uspela upravnica Tamara Vučković“, rekao je Cvejić, koji u komadu igra šefa arhitektonskog biroa, u kome gospodin R radi i nadao se unapređenju i većoj plati, kako bi svojoj porodici obezbedio materijalnu sigurnost.

U počeku, kako je svedočio Boris Isaković, koji je bio maestralan u naslovnoj ulozi i koga je publika pozdravila ovacijama, reditelj nije bio siguran u to da će komad ići onako kako ga je zamislio, ali da se nepoverenje topilo kako je odmicao proces pripreme.

– Volim ovu vrstu teatra, jer je vrlo uzbudljiv i zahteva potpuno prisustvo glumca, što je pozorištu danas veoma potrebno – da glumac bude sad i ovde“, rekao je Isaković, koji je uspeo da u komd uvuče i publiku.

Dramaturškinja Nataša Govedarica je navela da je, osim prilagođavanja filmskog izraza pozorišnoj sceni, bilo potrebno i da se spisak od 22 lika u filmu svede na deset glumaca, te da je ceo proces bio veoma kreativan. –  Služili smo se i improvizacama, ali nismo izlazili van Fasbinderovog okvira“, objasnila je dramaturškinja.

Milan Marić, koji tumači kolegu sa posla gospodina R, istakao je da se Jelčićeva „pozorišna estetika ogleda u brzini i igranju koje izaziva emocije“. –  Na akademijama nas uče da u tekstu tražimo značenje, ali Bobo je to sve razvalio. Nismo tražili smisao, niti logičke akcente, već su brzina i način igranja ono što izaziva emocije“, kazao je Marić.

Užički festival, na kome se prikazuje sedam najboljih predstava iz prošlogodišnje produkcije u regionu, završava se u ponedeljak. Večeras će anasmbl HNK iz Splita igrati „Kroćenje goropadnice“ (V.Šekspir,/ Ivan Plazibat), sutra će nastupiti Atelje 212 sa „Pet života pretužnog Milutina“ (Milena Marković/ Aleksandra Milavić Dejvis), a u nedelju, poslednje festivalske večeri, na programu su „Krvave svadbe“ (F.G.Lorka/Igor Vuk Torbica, Grad teatar Budva i SNP Novi Sad). U čast nagrađenih, u ponedeljak, ansambl NP Priština igraće „Strah i bedu Trećeg rajha“ (B.Breht/Boban Skerlić).

 N.Kovačević

Rade Šerbedžija gost festivala

„Drago mi je što sam video da se na Festivalu traži stolica više. Sve je krcato i unose se dodatne stolice, kao nekada kada smo radili u KPGT sa Ljubišom Ristićem. Osim toga, predstava JDP je divna i oduševljen sam,“, kazao je Rade Šerbedžija, koji je bio gost  užičkog festivala, a njegova supruga Lenka Udovički je predsednica stručnog žirija.