Umetnost, Vesti

Izložba skulptura Nebojše Savovića – Nesa otvorena u Jokanovića kući

Posted: 22. maja 2016. u 12:38   /   by   /   comments (0)

U okviru manifestacije Noć muzeja  u subotu 22. maja sa početkom u 19. časova  u izložbenom prostoru Jokanovića kuće otvorena je izložba  skulptura Nebojše Savovića – Nesa, „Tragovi kamenih sećanja“.

Katarina Dogandžić Mićunović  istakla je da je grad Užice i njegovi građani   počastvovani što imamo ovakvog gosta i da se autor  večaras  predstavlja jednom nesvakidašnjom ličnom izložbom:

—Nes je poznat kao autor monumentalne skulpture , arhitektonske plastike, brojnih figuralnih spomenika, mahom  istorijskih memorijala širom ovog dela Evrope. Ovo je retka izložba zato što retko kad viđamo mermernu skulpturu. Postoji više razloga za to. Obrađivati mermer je jako teško, a kamen je jedna zanimljiva materija sa kojom se mora raditi pažljivo, a to je svakako dug put dok se ne postane majstor mermera i kamena.  Ova tehnika nije zaboravljena,  ali je sve  manje viđena. Ako razmislimo o istorijatu skulpture, ukoliko se izuzme narodna umetnost i neki oblici skulpture  u primenjenoj umetnosti,  skoro cela istorija  umetnosti u skulpturi  svodi se na livenje u bronzi i obradi kamena. Pre   sto godina stvari su počele da se menjaju kako su tehnologije napredovale.  Nakon 50-ih godina prošog  veka i sve veće  upotrebe polivinila, između ostalog stoji i razlog što je sve manje umetnika koji se usuđuje da rade u ovom teškom i lepom materijalu.

Ovo  što vidimo večeras je niz manjih  i srednjih skulptura galerijskih dimenzija gde je umetnik  varirao nekoliko jednostavnih kontrasta: oblika, boje i forme i tu se vidi sva ona lepota mermera.  Mermer se može određivati tako  da ove sive draperije imaju gotovo transparentni odsjaj. Može se obrađivati i u kontrastu poput  grubog rustičnog kamena  i ono što je neobično, kada vidimo jedan  umetnički ciklus koji varira slične elemente  retko  kad stičemo utisak da je  svaki komad ove skulpture  posve drugačiji. Možda jedna od stvari koja je postignuće moderne umetnosti  je  asocijativna umetnost koja je vrlo bitna kako u slikarstvu tako i u skulpturi.  Meni kao posmatraču ova skulptura  je izazvala duboku empatiju, a svako će moći na svoj način da ove oblike poveže sa određenim mislima i   ličnim osećanjima.–rekla je o autorovom radu i  umetničkoj tehnici klesanja kamena  Katarina Dogandžić Mićunović

Nebojša Savović- Nes

Gde pronalazite ispiraciju da bi ste  skulpture uobličili u forme i predstaili ih u vaš umetnički izraz?

—U svom umetničkom radu najčešće se bavim kamenom i to je materijal koji mi leži kao stvaraocu.Ja sam iz ugla savremenog stvaraoca koncipirao svoj izraz i to je jedna poetika koju  negujem. Ovde na izložbi se radi o stvarima koje su asocijativne, i tu nema čoveka ali se oseća njegovo prisustvo. Skulpture predstavljaju intresantnu igru različitih oblika geometrije i formi, akcentovanom kamenom u boji i određenim vrednostima glatkog i hrapavog. To su sve elemnti koji čine jednu kompoziciju  i kada je kamen u pitanju to mora da bude vrlo ubedljivo. Naravno da ovi  komadi samo asociraju na oblutke, a podsetiću vas da je voda  najbolji vajar kad je kamen u pitanju.  Svi ovi komadi su rađeni iz masiva, kao i noseće forme i detalji  koje sam oblikovao. Birao sam kamen različitih boja, a primetićete da  različiti oblutci govore o karakteru ove četiri skulpture koje predstavljaju godišnja doba.

Imate i kuću na obali gde prosto osećate prisustvo čoveka u oblucima i u njihovom odnosu. Kao i u kući postoji  intima, jedan odnos tako da je to sve ono što treba posetioca da dotakne i podstakne na razmišljanje.  Umetnost treba da oplemenjuje, a naš posao jeste jedna misija kulture i bilo bi dobro da ljudi u svojim domovima imaju što više slika i skulptura  da bi oplemenili svoj život.Živimo u doba nakaradnih vrednosti u obilju bahtaosti, šunda i kiča tako da večeras Noć muzeja uliva nadu da će ljudi pohrliti u muzeje i galerije i da će oplemeniti  svoju dušu makar i na jedna dan. –dodao je Nebojša Savović Nes

Koliko je skulptura  kao umetnost zapostavljena danas u Srbiji?

—Vrlo je zapostavljena. Skulptura traži materijal. Vi možete da tražite razne alternativne materijale ali uglavnom to vajari  rade iz nužde.  Ako hoćete  da izvajate  skulpturu to košta, i ona je vezana za naručioca , a istorija umetnosti nas uči o tome.  Ove male skulpture su uvek  prilika da nađete neki komad koji vam je ostao od većeg posla i da napravite čitav niz malih formi sa kojima možete da se predstavite u izlagačkim programima galerija.  U Gornjem Milanovcu se u aprilu održao 13. Međunarodni bijenale minijaturne umetnosti. Tu je fantastična skulptura, a to nam govori da vajari nisu u prilici da naprave veći komad, već da tim malim formatima  koji ne koštaju mnogo prave briljantne stvari. Oni ostaju dosledni svojoj poetici i ne možete očekivati da se  pojavi  skulptura  metar veličine. Skulptura jeste u krizi ,a postoji nešto što je tržište i što ne reguliše prave stvari. Na tržištu nailazite na  lažne vrednosti   i to je onda još veći udarac pravoj umetnosti.

Angažovani ste na izradi mermerne ornamentike Hrama Svetog Save u Beogradu. Kako teku poslovi na ukrašavanju enterijera hrama?

—Već  dvanaestu godinu  radim  na tom poslu sa velikim zadovoljstvom. Dosta toga je urađeno na enterijeru. Rusi rade mozaik,  slikarski posao uz ogromnu donaciju, koji u narednih 10. godina  treba da bude završen. Što se tiče  kamene plastike ona je manje više završena, ali sledi dosta posla na fasadi crkve i očekujem da se uskoro  naprave planovi i dinamika rada da bi se krenulo na posao. Za  dalji rad na fasadi  ostavljeni su motivi i veliki  kapiteli na sva tri portala kao  i frizovi na kapitelima. Nešto malo na oltarskoj apsidi i zvonicima je urađeno  od kamene plastike na fasadi, a to je jedan od obimnijih poslova koji nas očekuje što se tiče reljefa u kamenu.

—Nebojša Savović Nes se ovom izložbom publici predstavio rafinirani izraz skulpture u kamenu, transponujući klasično shvatanje harmonije kroz savremeni skulptorski jezik.  Osnov kompozicije najvećeg broja ovih skulptura čine izdubljeni blokovi belog mermera unutar koijh umetnik smešta uglačane kamene elemente u toplim tonovima crvene i okera, ili zagasitim tonovima mrke i sive.

Autor je skulptorskim jezikom ovih dela, utemeljenim na delima poznog modernizma, ostvario autentični iskaz. Korišćenjem oblika, boja i tehnika obrade kamena i dobro promišljenim konstruisanjem kontrasta i prostornih odnosa, stvorio je ciklus u kome svaka skulptura postiže drugačiji efekat.– navodi u aktalogu izložbe Katarina Dogandžić Mićunović.

P. Marković