Društvo

Gastronomske i privredne specifičnosti Užica na IV „Žestivalu“

Posted: 29. avgusta 2018. u 18:20   /   by   /   comments (0)

Od početne ideje Žestivala, kao užičkog festivala voćnih rakija, kako je bio definisan prilikom ustanovljavanja pre tri godine,  ova gradska manifestacija je prerasla u međunarodni festival prirode i tradicije na kome je poznati srpski alkoholni napitak- rakija, samo deo, i to u domenu fragmenta privredne promocije, dok se većina programa bavi gastronomskim specifičnostima ovog kraja- rezime je najave 4. Žestivala na press konferenciji u Gradskoj kući organizovanoj ovim povodom. Iako je zadržao naziv koji asocira na žestinu, odnosno alkoholna pića, zbog čega je veliki deo užičke javnosti negodovao, smatrajući takvu manifestaciju neprimerenom i jednu vrstom direktne kolizije sa naporima društva za suzbijanje alkoholizma, “Žestival” je alkoholna pića ostavio samo kao jedan segmet usmeren ka afirmaciji privrednih efekata u ovoj oblasti, a “asortiman” sadržaja proširen je na različite prozivode vezane za tradiciju ovog kraja. Ove informacije dobili smo od inicijatora “Žestivala”, predsednika Skupštine Grada, Branislava Mitrovića na pomenutoj press konferenciji, koji je ovom prilikom istakao da će festival apelovati na kontrolisano konzumiranje alkohola među odraslom populacijom, kao i dati podršku zabrani služenja alkoholnih pića maloletnicima u ugostiteljskim objektima, a da će na Trgu partizana biti prisutni i pripadnici Policijske uprave Užice, odeljenja Saobraćajne policije koji će sprovoditi akciju “Kad pijem ne vozim”.

-Kada su u pitanju voćne rakije, koje su deo “Žestivala” , akcenat je na povezivanju proizvođača i kanala za njihovu distribuciju: trgovina i ugostiteljskih objekata- naglasio je Mitrović, istovremeno rekavši da slične aktivnosti sprovode evropske zemlje koje pojedina alkoholna pića vezuju geografskim poreklom za nacionalnu prepoznatljivost i ostvaruju značajne privredne koristi njihovom proizvodnjom i distribucijom.

Na “Žestivalu “ će svoje mesto naći proizvođači prirodnih, tradicionalnih organskih proizvoda: sokova, džemova, suhomesnatih proizvoda, sireva, meda, kao i drugih gastronomskih specijaliteta našeg kraja, a na štandovima će se predstaviti Iietno turistička domaćinstva sa svojom ponudom, proizvođači rakijskih kazana, staklenih i keramičkih posuda za rakiju i vino, opreme za pčelarstvo..Pored toga biće izložene i rukotvorine i narodne nošnje, a “Žestivalu” su se pridružili i sakupljači lekovitog bilja. Svoje mesto naći će i proizvođači i vlasnici poljoprivredne mehanizacije.

U sklopu “Žestivala” koji počinje 31. avgusta na Trgu partizana biće održan koncert pod nazivom “Užičani za Užičane” na kome će nastupiti Nebojša Mita Milutinović i Moondance, Ratko Erić i Tempera, Miloš Radovanović i Balkan beat Bend, Ivan Jovanović, dobitnik priznanja Zlatna truba Guče. Manifestacija se nastavlja sutradan, 1. septembra u podne, kada će biti i zvanično otvorena uz proglašenje pobednika za najbolju voćnu rakiju, a od 13 do 18 časova na Trgu će biti organizovan  Kulturno umetnički program na kome će nastupiti sva četiri Kulturno umetnička društva iz Užica, igrački ansambli i pevačke grupe. Za 15 časova je planirana promocija i degustracija “najveće komplet lepinje na svetu”, jedinstvenog i nadaleko čuvenog užičkog specijaliteta koju će napraviti pekarska radnja “Šuljagić”.

Dragica Ojdanić

Povodom pojavljivanja jednog od mnogobrojnih proizvođača komplet lepinje na festivalu, Mitrović je objasnio da se ne radi o favorizaciji proizvođača, već da je u pitanju situacija u kojoj  je zaštitom svog proizvoda u Zavodu za intelektualnu svojinu , Mirko Lazić, vlasnik pekare  “Šuljagić” jedini ostvario prava da komplet lepinju promoviše i prodaje pod nazivom “užička komplet lepinja”.

Ovogodišnji “Žestival” završava se programom Boemsko veče na Trgu partizana gde će se uz prikladne starogradske tonove govoriti o starom Užicu , o čuvenim Užičanima, običnim ljudima koji su nekom svojom osobonim ili delom postali deo istorije grada na Đetinji.

Da “Žestival “ kao gradska manifestacija opravdava svoju ulogu u povezivanju prozivođača i trgovina, ugostitelja i konzumenata svedoči i iskustvo Dragice Ojdanić, proizvođača kozjeg sira iz sela Ravni koja je rekla da je prošle godine upravo na ovom događaju ostvarila značajne poslovne kontakte koji su se pozitivno odrazili na njen posao, te da isto očekuje i ove godine.

Mitrović je, takođe, naglasio da “Žestival” promoviše Užice kao gostoljubiv grad sa bogatom tradicijom i širokim gastronomskim spektorom širom Srbije, a da je interesovanje za učešće na festival preraslo nacionalne granice, te da je dobio karakter međunarodnog.

M.Nikolić