Muzika

Arti Roth: Džez sadašnjice je posledica izraženijeg susreta kultura

Posted: 17. avgusta 2017. u 09:15   /   by   /   comments (0)

Džez muzika čini se, polako postaje sve popularnija, a kao jedan od dokaza koji ide u prilog pretpostavci jesu sve posećeniji koncerti, bilo da su u pitanju veći scenski nastupi, ili klupska zabava. Jedan od takvih bio je i nastup džez kvarteta u Gradskom kulturnom centru Užice 16. avgusta, a  koji je predvodio kompozitor i basista Artie Roth iz Toronta.

-Moje lično viđenje sadašnjeg stanja koje se tiče publike jeste da je odziv na svirke sve veći. Razlog tome verovatno jeste i što muzičari prilagođavaju svoje nastupe i potrebama publike i novom načinu razmišljanja. Od početaka džeza uvek se govorilo o tome da je to muzika više za klubove, ali čini se da u trenutku kada je postao muzika za velike koncerte dosta se uradilo, i radi na produkciji.Kao i kod svih vrsta muzike, i kod džeza je potrebno uložiti napor da se izgradi imidž, da on bude dostupan, u svakom pogledu, ukusu publike, posebno ove nove koja svoje muzičke kriterijume formira i na osnovu Interneta, pa je u tom smislu i potrebno prilagođavanje.

Izvesno „prilagođavanje“ dešava se i u kompozicijama: govorimo o razlikama između izvornog džeza i ovog što se sada stvara i sluša. Da li je to posledica, takođe, prilagođavanja publici, ili se to može nazvati normalnom razvojnom linijom muzike?

-Od početka do danas desile su se brojne promene, a između ostalog možemo govoriti o uticaju različitih tradicija i kulture koje su, svaka za sebe, pa i ukupno, dovele do toga da se džez, kao i sva muzika, počela razvrstavati po pravcima ili nekim odlikama. U tom smislu imamo veliki broj različitih „podvrsta“ u okviru svakog muzičkog pravca, a ono što se i sa džezom dešava jeste posledica mešanja kultura.Uticaj Interneta je doveo do toga da je džez sve više eksponiran, a muzičari skloni da probaju nešto novo, da stvore neku svoju originalnost, ugrađuju u svoje kompozicije veliki broj različitih elemenata, tako da već više ne možemo govoriti o nekim odvojenim pravcima ili podvrstama džeza već se u suštini radi o kompleksnijem stvaralaštvu. Na ono što smatramo tradicionalnim džezom, bi bapom ili kako već, ugrađuju se i moderne kompozicije, ili: dodaje se sve ono što se sada smatra ukusom i publike i muzičara.

Budući da je svoje kompozicije, kroz album koji je snimio promovisao i na teritoriji Evrope, Artija smo pitali za njegovo viđenje sličnosti i razlika u američkom i evropskom džezu:

-Američki džez je nastao i ostao kao vrsta džeza koja ima dosta upliva različitih folklornih elemenata iz celog sveta, onako kako je Amerika i nastala, zatim, tu je i uticaj bluza. To je sasvim normalno, ali u ovom slučaju govorim u najuopštenijem smislu.S druge strane sreo sam mnogo evropskih muzičara koji nastoje da izgrade svoju originalnost, a tu opet postoje uplivi popularne muzike, na prvom mestu pop kompozicija.Mi koji živimo u severnoj Americi, opet, upućeni smo i na evropsku muziku, tako da, generalno i kod nas postoji taj trend kao i u Evropi.

Na pitanje kako stoji stvar sa publikom u Americi, budući da kod nas postoji shvatanje da je džez popularniji u zemlji u kojoj je nastao nego kod nas u Evropi, Arti je rekao da „generalno nema velike razlike,i da je na obe strane zemljine kugle potrebno raditi sa publikom“:

-Mi obično nastojimo da, pored koncerata na kojima želimo da ostvarimo bliskost sa publikom, osim što izvođenjem želimo da izazovemo emociju, pričamo sa ljudima koji nas slušaju. Obično pre svake kompozije dam kratak uvod, da opišem ono što ću izvesti i da ih na taj način uputim ne samo na pažnju, već i da razmišljaju o onome što im želimo reći. To je i jedna vrsta edukovanja, ali i stvara bliskost sa ljudima koji su došli da vas slušaju. To se pokazalo kao jako dobar pristup, i to koristim, bilo da su u pitanu veliki koncerti ili klupski nastup. Mislim da je jako bitna interakcija između izvođača i publike, a pored toga, to je i način da saznamo šta publika misli o našoj muzici.

Arti je basista, a njegovo opredeljenje da osnuje svoj džez sastav zasnivalo se na težnji da uradi nešto novo:

-Zadnih deset godina moja karijera intenzivno se kreće u pravcu razvoja sopstvenog kompozitorskog rada. Od početka sviramo isključivo naše kompozicije, a inspiraciju nalazim u muzičarima i muzici koji su moji uzori, kako to popularno kažemo: „zvezde“. „Izučavam“ ono što su oni radili, kao i korene, odnosno tradicionalan džez koji su oni koristili u svom stvaranju, i na sve to nastojim da ugradim svoje viđenje džeza i tradicije.

M. Nikolić